Evaluatie 2016
30 november 2016
Beestachtig goed 2017 gewenst!
23 december 2016

Samen doen

Er komt een moment dat je ziet dat het kind een aantal gebaren en woorden begrijpt. Zelf gebaar jij erop los, maar¬†het kindje maakt zelf nog geen gebaar. Soms kan het best lang duren voordat het kind terug gaat gebaren. Dat kan voor de gebarende volwassen best frustrerend zijn. Blijf vooral kalm en ga rustig door met gebaren ūüôā

Houdt in gedachten dat:

Het kind op dat moment meer bezig is met de ontwikkeling van de grove motoriek, zoals kruipen en lopen. Dan komen de gebaren later.

Zwaaien, reiken, wijzen, klappen en ‘hoera’¬†ook al¬†(beginnende) gebaren zijn.

De balans tussen ouder- en kind geori√ęnteerde gebaren zeker in het begin erg belangrijk zijn.

Je ook heel goed SAMEN kan gebaren. Soms hebben kinderen een ‘tactiele cue’ nodig. Even zelf voelen en ervaren hoe een beweging gemaakt wordt. Pak een handje¬†(beide handjes)¬†van het kind en maak samen het gebaar voor bad, mama, bal of vogel. Op of bij het lichaam van het kind. Uiteraard zeg je hierbij ook meerdere malen het betreffende woord. Als je weerstand voelt, stop je ermee. Het communiceren met elkaar met wel leuk zijn. Je hoeft ook niet ieder gebaar de hele dag door samen doen. Af en toe kan al helpend zijn.

Met een gebarende omgeving is het kind ook al geholpen in het ontwikkelen van de (passieve) woordenschat, je geeft ze namelijk een beeld wat je langer vast kan houden dan alleen een woord.

Blijf gebaren, het komt goed, ook al is dat een paar maanden later.