Stevige kartonnen fotoboekjes met gebaren

Voor jonge kinderen en hun omgeving


Ben jij een ouder, verzorger, pedagogisch medewerker, paramedicus, groepsbegeleider, gastouder of leerkracht in het speciaal onderwijs? Gebruik jij in je communicatie wel eens gebaren? Dan zijn deze boekjes een mooie toevoeging!

Voorlezen en het maken van gebaren ter ondersteuning van de gesproken taal zijn bevorderlijk voor de spraaktaalontwikkeling. Deze boekjes maken het voorlezen met gebaren een stuk makkelijker om met elkaar te combineren.

De auteur Desirée Jongejan-Bruins heeft ruime ervaring opgedaan in het werken met (jonge) kinderen. Zij heeft o.a. gewerkt als groepsbegeleider en als logopedist in de vrije vestiging, speciaal onderwijs en op een kinderbehandelcentrum.

Hoe zijn de fotoboekjes met gebaren tot stand gekomen?
In de afgelopen jaren heb ik mij gebaren eigen gemaakt en mijn gebarenschat uitgebreid. Dat was nog best lastig. Met regelmaat dacht ik: ‘Wat was het gebaar ook alweer?’. Bijvoorbeeld tijdens spel met een poppenhuis ‘Wat is het gebaar voor kast?’. Of tijdens het voorlezen van een boek ‘Wat is het gebaar voor springen?’.
Oefening baart kunst. Het volgen van verschillende gebarencursussen was helpend. Maar na een tijdje na het volgen van een scholing zakken er altijd weer gebaren weg. Om de gebaren in het dagelijks leven actief te gebruiken, kunnen boekjes met gebaren je daarbij helpen. Waarbij je de betreffende woorden direct met illustraties in beeld hebt!

Het idee van de fotoboekjes met gebaren heeft jaren in mijn hoofd gedwarreld. Met hulp van verschillende mensen met stimulerende opmerkingen ben ik afgelopen lente aan de slag gegaan.
Al snel had ik een prettig en professioneel team om mij heen. We hebben een aantal maanden intensief samengewerkt en het resultaat kunnen jullie binnenkort bewonderen.

Het zijn fotoverhalen geworden en de verhaallijnen zijn simpel en kort. De illustraties van de gebarentekeningen zijn bewust kleurrijk en afwisselend gemaakt.

Een aantal suggesties om de fotoboekjes met gebaren in te zetten:
• Tijdens een voorleesmoment tussen ouder en kind.
(Samen op de bank, aan tafel of op je buik liggend op de grond. Zo zijn de handen vrij om de gebaren te maken.)
• In een scholing of workshop.
• In een groep met jonge kinderen (met of zonder beperking) tijdens een groepslesje.
Over een bepaald thema (eten of water).
• In een therapeutische setting.

Bent u geïnteresseerd in de boekjes of heeft u een vraag?

Hieronder kunt u contact opnemen.

Vul hier uw gegevens in en stel uw vraag.

Uw naam *

Uw email *

Bericht

Reeds verschenen
boek1-kaft

Eten met opa

Opa en zijn kleinzoon spelen, lezen en eten samen.
Ze eten koekjes en boterhammen tot hun buik vol is!

10,-

boek2-kaft

Pop in bad

Het meisje en haar moeder gaan samen een pop in bad doen.
Eerst de pop uitkleden en het badje vullen met water.
Dat is leuk. Tot dat alles nat wordt….

10,-